Korsvägen
Kompetensutveckling för lärare och förskollärare

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Ämnet historia handlar inte bara om att studera det förflutna, utan strävar också efter att förklara samtiden. Hur, varför och genom vilka processer har vi gått från stenåldern till den digitala tidsåldern? Hur har villkoren för mänskligt liv förändrats? Hur har människan reagerat på dessa förändringar? Ämnet sträcker sig således bortom årtal och regenter; det handlar om att utforska och förstå människan och hennes samhällen genom tiderna.

För historielärare är fortutbildning givande. Genom att fördjupa sig i olika historiska perioder blir det lättare att koppla dem till nutiden och göra ämnet engagerande för eleverna. Fortbildning kan också bidra till att stärka det kritiska tänkandet och förmedla denna förmåga till eleverna. Trots att historiska händelser inte kan ändras, fortsätter historiker att utveckla vår förståelse för vad som har hänt, varför det hände och vilken betydelse det fick. Var en del av den diskussionen och ta del av de senaste rönen om det förflutna!

Kompetenser

Inom de här områdena har vi kompetens för att göra uppdragsutbildningar, föreläsningar, utredningar eller liknande. Kontakta oss för att starta ett samarbete.